STATUT
Załącznik do uchwały Nr 6/2023/2024
Rady Pedagogicznej
Przedszkola Miejskiego nr 26 w Jaworznie
z dnia 22.04.2024 r.
S T A T U T
PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 26
W JAWORZNIE
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne.
§ 1. 1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
-
Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Miejskie nr 26 w Jaworznie;
-
ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
-
Statucie – należy przez to rozumieć niniejszy Statut;
-
dzieciach lub wychowankach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Przedszkola;
-
oddziale – należy przez to rozumieć grupę liczącą nie więcej niż dwadzieścia pięć dzieci w tym samym lub zbliżonym wieku, utworzoną z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności;
-
rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
-
nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Przedszkolu;
-
arkuszu organizacji – należy przez to rozumieć „Arkusz Organizacji Pracy Przedszkola Miejskiego nr 26 w Jaworznie” zatwierdzony przez organ prowadzący.
§ 2. 1. Przedszkole nosi nazwę:
Przedszkole Miejskie Nr 26 w Jaworznie.
-
Rodzaj przedszkola – nieferyjna jednostka systemu oświaty, publiczne przedszkole ogólnodostępne.
-
Siedzibą Przedszkola jest wydzielona cześć budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących przy ul. Towarowa 61 w Jaworznie.
§ 3. 1. Organem prowadzącym Przedszkole jest Jaworzno miasto na prawach powiatu z siedzibą przy ul. Grunwaldzkiej 33 w Jaworznie.
-
Organem nadzoru pedagogicznego jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
-
Przedszkole jest jednostką organizacyjną Jaworzna miasta na prawach powiatu, działającą
w formie jednostki budżetowej.
-
Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Przedszkola regulują odrębne przepisy.
5. Podstawą gospodarowania środkami finansowymi w Przedszkolu jest plan finansowy,
sporządzony i zatwierdzony przez dyrektora.6. Obsługę finansowo – księgową oraz organizacyjno – administracyjną zapewnia Przedszkolu
Miejski Zespół Obsługi Placówek Oświatowo – Wychowawczych
w Jaworznie z siedzibą przy ul. Zacisze Boczna 3 w Jaworznie, będący jednostkąorganizacyjną Gmina Miasta Jaworzno-miasto na prawach powiatu.
§ 4. Przedszkole używa pieczęci o treści:
Przedszkole Miejskie nr 26
43-600 Jaworzno, ul. Towarowa 61
REGON: 272001359, NIP: 632-192-49-98
tel.: 32 762 91 62
Gmina Miasta Jaworzna
NIP: 632-201-00-13
Przedszkole Miejskie nr 26
ul. Towarowa 61
43-600 Jaworzno
Rozdział 2.
Cele i zadania Przedszkola oraz sposoby ich realizacji.
§ 5. 1.Podstawowym celem Przedszkola jest pełnienie w równym stopniu funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących.
2. Przedszkole ponadto w szczególności:
-
zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych;
-
tworzy warunki do budowania i podtrzymywania tożsamości narodowej i religijnej;
-
pełni także funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze rodziców.
3. Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
4. Cele szczegółowe Przedszkola:
-
wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych poprzez wspieranie ich ciekawości; aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
-
budowanie systemu wartości, gromadzenie doświadczeń przez dzieci na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna;
-
kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
-
rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
-
stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
-
troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
-
budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
-
wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
-
upowszechnianie wśród dzieci wiedzy o zasadach racjonalnego odżywiania oraz przeciwdziałania i marnowaniu żywności poprzez udział w akcjach i programach ogólnopolskich, zajęciach zorganizowanych oraz pozostałych formach organizacyjnych pracy wychowawczo-dydaktycznej w Przedszkolu;
-
upowszechnianie wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z Technologii Informacyjno - Komunikacyjnej,i sytuacji nadzwyczajnych poprzez udział w dodatkowych akcjach i programach ogólnopolskich, zajęciach zorganizowanych oraz pozostałych formach organizacyjnych pracy wychowawczo-dydaktycznej w Przedszkolu;
-
kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej oraz postawy patriotycznej;
-
występowanie do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej o przyznanie pomocy stałej lub doraźnej dzieciom z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej;
-
występowanie do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Sądu Rodzinnego w sytuacji potrzeby podjęcia interwencji ze względu na zaistniałą sytuację rodzinną, losową dziecka;
-
zapewnienie nauczycielowi wyposażenia w materiały niezbędne do wykonywania czynności wchodzących w zakres jego obowiązków;
-
wyposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne i sprzęt, który umożliwi realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz przyjętego programu wychowania przedszkolnego.
§ 6. Do zadań Przedszkola należy w szczególności:
-
wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
-
tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
-
wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
-
zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
-
wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
-
wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
-
tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
-
przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m. in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
-
tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
-
tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
-
tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
-
współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
-
kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
-
systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
-
systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
-
organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej;
-
tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
-
zasady dotyczące zabezpieczenia małoletnich/dzieci przed wszelkimi formami krzywdzenia, zaniedbania, wykorzystania czy przemocy opisane są w dokumencie „Standardy ochrony małoletnich”.
§ 7. 1. Przedszkole realizuje swoje zadania poprzez:
-
zorganizowanie opieki dzieciom w wieku 3 - 6 lat oraz zapewnienie im edukacji zgodnej z obowiązującą podstawą programową;
-
rozwijanie potencjału i zainteresowań dzieci, a także wychowanie w ścisłym kontakcie i współpracy z ich rodzicami;
-
organizowanie leżakowania, czyli odpoczynku po głównym posiłku dla najmłodszej grupy, ze względu na potrzeby psychofizyczne tych dzieci;
-
zapewnienie bezpieczeństwa w budynku Przedszkola, jak i poza nim;
-
dostosowanie poziomu zajęć kierowanych i niekierowanych w tym szczególnie gier i zabaw, w taki sposób, aby każde dziecko osiągało sukcesy na miarę swoich możliwości i rozwijało się zgodnie ze swoim potencjałem;
-
przekazywanie dzieciom fundamentalnych zasad i norm społecznych uznanych przez rodziców za istotne w wychowywaniu dzieci;
-
budowanie tożsamości narodowej i postaw patriotycznych;
-
wychowanie w duchu tolerancji i szacunku dla każdego człowieka oraz siebie samego;
-
systematyczną diagnozę potrzeb edukacyjnych i wychowawczych dzieci;
-
kształtowanie pewności siebie, samoświadomości i konsekwencji w działaniu;
-
rozpoznawanie barier utrudniających dzieciom funkcjonowanie i rozwój, a także możliwości i potrzeb indywidualnych dzieci;
-
przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole – osiągniecie odpowiedniego poziomu gotowości do podjęcia nauki w szkole;
-
organizowanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej;
-
organizowanie różnorodnych działań we współpracy ze środowiskiem lokalnym oraz innymi podmiotami w celu doskonalenia jakości procesów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych oraz wzajemnego rozwoju;
-
wspieranie rodziców oraz nauczycieli w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych, a w przypadku nauczycieli doskonalenia jakości udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
-
wdrażanie przez nauczycieli w zespołach lub indywidualnie działań innowacyjnych o charakterze programowym, metodycznym lub organizacyjnym mających na celu doskonalenie jakości procesów nauczania i uczenia się dzieci.
-
Szczegółowe zadania Przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w planie rocznym Przedszkola i w miesięcznych planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych oraz w planie nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny.
-
Przedszkole udziela dzieciom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno - pedagogicznej i organizuje tę pomoc. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
-
Za organizację pomocy psychologiczno - pedagogicznej odpowiada Dyrektor.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami dzieci;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.
6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Przedszkolu jest udzielana z inicjatywy: rodziców dziecka, Dyrektora Przedszkola, nauczyciela, wychowawcy grupy lub specjalisty, prowadzących zajęcia z dzieckiem, a także poradni.
7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana wychowankowi w Przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych wychowanka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w Przedszkolu, w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu Przedszkola oraz w środowisku społecznym.
8. W Przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
4) porad i konsultacji.
9. Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla dzieci szczególnie uzdolnionych. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8.
10. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5.
11. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4.
12.Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizuje się dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10, chyba że zwiększenie liczby uczestników jest uzasadnione potrzebami dzieci.
13. Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy w funkcjonowaniu w Przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu Przedszkola. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.
14. Wszystkie formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizuje się zgodnie z przyjętą w Przedszkolu procedurą.
15. Przedszkole organizuje wychowanie i opiekę dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego:
-
niepełnosprawnych: niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnościami sprzężonymi;
-
zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
16. Przedszkole zapewnia:
1). realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wychowanków;
3) zajęcia specjalistyczne;
4) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wychowanków, w szczególności zajęcia rewalidacyjne;
5)integrację wychowanków ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z wychowankami pełnosprawnymi;
6)przygotowanie wychowanków do samodzielności w życiu dorosłym.
Rozdział 3.
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć.
§ 8. 1. Dyrektor powierza każdy oddział jednemu lub dwóm nauczycielom, którzy pełnią funkcje wychowawców, według poniższych zasad:
-
jednemu nauczycielowi w przypadku pięciogodzinnego, dziennego czasu pracy oddziału;
-
dwóm nauczycielom w przypadku oddziału, którego dzienny czas pracy przekracza pięć godzin.
2. W grupie najmłodszej zatrudniony jest dodatkowy pracownik – pomoc nauczyciela, którego obowiązkiem jest wspomaganie nauczycieli w sprawowaniu opieki nad dziećmi.
3. Podczas pobytu dzieci w ogrodzie przedszkolnym zajęcia i zabawy odbywają się na wyznaczonym terenie ze sprzętem dostosowanym do ich wieku i rodzaju zajęć.
4. Dyrektor ustala liczbę opiekunów podczas organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem przedszkola, uwzględniając wiek dzieci, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia, niepełnosprawność, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.
Rozdział 4.
Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z Przedszkola.
§ 9 Przyprowadzanie i odbieranie dzieci z Przedszkola przez rodziców lub upoważnione przez nich osoby powyżej 18 roku życia, zapewniające dzieciom pełne bezpieczeństwo, odbywa
się według niżej określonych zasad:
-
dzieci przyprowadzane są do Przedszkola nie później niż do godz. 8.30 i z niego odbierane przez rodziców oraz przez osoby na stałe upoważnione na piśmie podpisanym przez obydwoje rodziców lub jednego z rodziców, w przypadku kiedy jest on osobą samotnie wychowującą dziecko lub gdy drugi z rodziców jest pozbawiony praw rodzicielskich lub ma całkowity lub częściowy zakaz kontaktów z dzieckiem;
-
dzieci mogą być sporadycznie odbierane przez osobę dorosłą upoważnioną na piśmie przez jednego z rodziców po uprzednim telefonicznym powiadomieniu wychowawcy lub dyrektora;
-
upoważnienie, o którym mowa w ust. 1 i ust. 2 zawiera dane osobowe osoby upoważnionej oraz numer dowodu tożsamości, którym się ona legitymuje. Upoważnienia pozostają w dokumentacji Przedszkola;
-
dzieci niepełnosprawne, którym organ prowadzący zapewnia bezpłatny transport z domu do Przedszkola i z powrotem oraz opiekę w czasie tego transportu odbierane są od opiekuna i jemu wydawane;
-
rodzice powinni przyprowadzić dziecko do przedszkola i oddać je pod opiekę nauczyciela;
-
rodzice oraz osoby przez nich upoważnione mają obowiązek przyprowadzania i odbierania dzieci zgodnie z czasem pracy Przedszkola określonym w Arkuszu Organizacjina dany rok szkolny;
-
w przypadku nieodebrania dziecka do ustalonej godzinynauczyciel powiadamia telefonicznie, co najmniej jednego z rodziców o zaistniałym fakcie, uzgadniając jak najszybszy termin odbioru dziecka z Przedszkola;
-
gdy, mimo podjętych przez nauczyciela Przedszkola prób nadal brak jest kontaktu z rodzicami pod wskazanymi przez nich numerami telefonów nauczyciel oczekuje z dzieckiem w Przedszkolu jedną godzinę, licząc od godziny zakończenia pracy Przedszkola;
-
po upływie tego czasu nauczyciel powiadamia policję oraz dyrektora Przedszkola o pozostawieniu dziecka w Przedszkolu i niemożności skontaktowania się z rodzicami;
-
nauczyciel Przedszkola, odpowiedzialny za dziecko, może odmówić wydania dziecka, gdy stan osoby zamierzającej je odebrać będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa, w szczególności będącej pod wpływem alkoholu lub środków odurzających;
-
o każdej odmowie wydania dziecka nauczyciel, o którym mowa w ust. 10 niezwłocznie powiadamia dyrektora Przedszkola lub osobę go zastępującą. W takiej sytuacji wyżej wymieniony nauczyciel zobowiązany jest, przy wsparciu pozostałych pracowników, do podjęcia wszelkich dostępnych czynności w celu rozwiązania problemu;
-
prośby rodziców, dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z nich muszą być udokumentowane stosownymi postanowieniami / wyrokami sądowymi;
-
za właściwe przestrzeganie zasad przyprowadzania i odbierania dzieci określonych w niniejszym paragrafie odpowiedzialni są rodzice, osoby przez nich upoważnione oraz nauczyciele.
Rozdział 5.
Formy współdziałania z rodzicami.
§ 10.1. Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
-
przestrzeganie Statutu;
-
respektowanie, odnoszących się do nich zasad przyjętych w Przedszkolu;
-
przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez osobę upoważnioną przez rodziców zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
-
terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w Przedszkolu;
-
informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu;
-
niezwłoczne zawiadamianie dyrektora lub nauczyciela lub któregokolwiek z pracowników Przedszkola o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
-
zapewnienie regularnego uczęszczania do Przedszkola dzieci sześcioletnich podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego;
-
zaopatrzenie dzieci w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
-
wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka;
-
inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnętrznych Przedszkola.
-
Rodzice i nauczyciele zobowiązani są do współdziałania ze sobą w celu skutecznego
oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
-
Rodzice mają prawo do:
1) zapoznania się z programem wychowania przedszkolnego dopuszczonym przez Dyrektora dla
grupy, w której edukację odbywa ich dziecko oraz z zadaniami wynikającymi z planów pracy
dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej ;
2) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, w tym jego rozwoju,
potrzeb, możliwości, potencjału, zainteresowań;
3) uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej
gotowości, odpowiednio do potrzeb wspomagać;
4) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn
trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy psychologiczno –
pedagogicznej;
5) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu
i sprawującemu nadzór pedagogiczny;
6) aktywnego włączania się w życie Przedszkola.
-
Określa się stały harmonogram zebrań z rodzicami:
-
zebrania ogólne – jeden raz w roku;
-
zebrania grupowe –dwa razy w roku;
-
zajęcia otwarte – minimum dwa razy w roku.
-
Dopuszcza się, zależnie od aktualnych potrzeb, możliwość organizowania spotkań z rodzicami poza określonym w ust. 4 harmonogramem.
-
Określa się w szczególności następujące formy współdziałania z rodzicami:
-
przekazywanie podczas wszelkiego rodzaju spotkań z rodzicami bieżących informacji dotyczących pracy Przedszkola;
-
omawianie na zebraniach osiągnięć dzieci oraz trudności, udzielanie rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju, a także przekazywanie wskazówek rodzicom, mających na celu wsparcie rodziny w wychowywaniu i edukacji dziecka;
-
współorganizowanie uroczystości przedszkolnych, imprez inauguracyjnych, wycieczek, festynów;
-
organizowanie zajęć otwartych dla rodziców i z udziałem rodziców, zebrań ogólnych i grupowych, konsultacji indywidualnych, warsztatów, wyjazdów, grupy wsparcia w zależności od potrzeb;
-
udział przedstawicieli rodziców na zasadach określonych w § 13;
-
przekazywanie informacji za pośrednictwem ogłoszeń w Przedszkolu, a także za pośrednictwem strony internetowej przedszkola oraz elektronicznej poczty grupowej.
Rozdział 6
Organy Przedszkola.
§ 11.1. Organami Przedszkola są:
-
Dyrektor;
-
Rada Pedagogiczna;
-
Rada Rodziców.
-
Dyrektor w szczególności:
-
kieruje działalnością Przedszkola oraz reprezentuje je na zewnątrz;
-
sprawuje nadzór pedagogiczny;
-
zapewnia prawidłową organizację opieki nad dziećmi uczęszczającymi do Przedszkola oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne;
-
-